oke big story - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Hilda Reeuwijk - WaarBenJij.nu oke big story - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Hilda Reeuwijk - WaarBenJij.nu

oke big story

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

17 Oktober 2004 | Brazilië, Fortaleza

Oi oi,

Vrijdag heb ik een bricadeiro na rua!!!
Dit is een project wat elke vrijdag is, hier gaan we met een aantal docenten naar een andere krottenwijk. ELke week een andere!!!
Eerst wil ik even zeggen dat ik mijn collega´s echt helemaal te gek vind, ze zijn grappig, gezellig en goed in hun vak.
We begonnen met een briefing om een uur of 14.45 over van alles en nog wat. Die dag ging ik met Christiana mee, leeftijd 6 t/m 8!!! Dit is mijn eigen leeftijsgroep, waar ik anders ok al les aan moet geven. Voor dat we weg gingen had Christiana met mij het hele programma van 1,5 uur door genomen. Ze heeft alle spelltjes uitgelegd in het portugees en ik begreep het gelukkig allemaal. Ik heb er echt zin in!!!!
Om 15.15 zaten we allemaal in de auto van Raphael, de coordinator binnen de organisatie. Hij gaat ook vaak mee naar de sloppenwijken. De rest ging met de bus vw vol met spullen ook mee. Deze wijk ligt niet zo heel ver weg van de wijk waar we gewoonlijk werken. Ik denk iets van 25 minuten rijden vanaf arca, verder ook niet. ZOmaar vanaf de grote weg schieten we een heel klein weggetje op, waarvan ik eerst niet eens door had dat het uberhaupt een weggetje was. Dat maakte een flinke knal, niet iets om met je gewone auto er over heen te crossen. Maar oke.
Heel apart, ineens zien we twee jongetjes zitten tussen de bosjes, die fikkie aan het stoken zijn. Ze rennen gelijk naar de auto toe, vergeten het vuur en rennen het plein op. WIj komen het plein op rijden en overal komen allemaal kinderen vandaan. Ze \zien de auto´s beginnen te rennen, springen, zwaaien etc. Echt leuk, maar wat een beleving.
Zo blij dat deze kinderen zijn met ons bezoek aan hen.
De auto staat stil, ik zie allemaal kinder gezichtjes naar binnen kijken met een grote glimlach!!!!!!!!!!! We komen haast de auto niet uit, we worden gelijk van alle kanten vast gepakt en geknuffeld.
We beginnen in een grote kring, erg leuk, raphael legt uit wat de bedoeling is van de middag. Daarna gaat de groep uiteen en splitst zich op in kliene groepjes. LEeftijden een beetje bij elkaae. 6 tm´8 etc.
We beginnen in een kringe en gaan een liedje zingen. Ik ken het liedje een beetje dus neurie maar wat mee!!!!!!!!!
Daarna gaan we pega-pega doen dat is een soort tikkertje, we doen twee varianten op tikkertje. Erg leuk en ik doe zelf ook mee!!!!!!!
Ik moet erg lachhen om sommige kinderen, omdat ze echt gek doen, maar op een leuke manier.
Je merkt dat deze kinderen niet wekelijks les krijgen, omdat ze niet echt veel structuur kennen. Ze zijn moeilijk stil te krijgen en praten allemaal voor hun beurt. BEst goed om dit verschil eens te zien.
Het neemt veel tijd om soms een spel of iets dergelijks uit te leggen.
Verder hebben we nog wat samenwerkingsspelletjes, annamariekoekkoek, ed gedaan. Erg lachen en ontzettned leuk. Tussen door kregen de kinderen water, ze zaten allemaal keurig op een rij en dronken het water rustig op. Daarna nog wat spelletjes gedaan en het liedje nog eens herhaald.
Jammer genoeg vloog de tijd om, que pena!!!
Nou en dan weet je dus echt niet wat er met je gebeurd. De kinderen willen je knuffelen en kusjes geven en alles tegelijk. Zelfs de grootste etterbak ging tegen mij aan staan en wilde simpel weg even lekker over zijn bol geaaid worden en geknuffeld worden. Dat is echt ontroerend, alle kinderen willen zoentjes en rukken je hoofd naar beneden om jouw zoentjes te geven. Ze roepen alllemaal tia tia tia!!!!!!! Dit geldt voor alle docenten die er aanwezig zijn. Iedereen wordt uitgebreid beet gepakt. |Zelfs de grotere kinderen pakken je vast en willen je knuffelen, echt die aandacht die ze allemaal even willen.
We hadden na een kwartier moeite om in de auto te gaan zitten, zowel letterlijk als figuurlijk. Alle kinderen gaan dan om de auto heen staan en roepen, geven zoentjes, zwaaien.RAphael geeft wat gas om door de mensen heen te komen, oke daar gaan we dan.
Chau chau, kusjes lieve kinderen!!!!!!!!
Op naar huis, wat was dat een leuke dag echt ik heb genoten!!!!!!!!
Dit werk vind ik echt zo ointzettend leuk en goed!!!!!!!
Ik ben blij dat ik de knas krijg om met deze kinderen te werken.
NMou tot zoveer
BEdankt voor jullie reacties lieverds!
XXXhilda
Ate a proxima vez

  • 18 Oktober 2004 - 07:43

    Mam,:

    Lieve Hillebil,
    Ik ben erg onder de indruk van je verhalen! Ga zo door Hil!
    Op de webcam zag je aan onze outfit wel dat het hier niet zo aangenaam is wat het weer betreft. Het regent vandaag , je kunt beter in Br. zitten.
    We hebben vakantie dus relaxed! En gezellig!
    Morgen gaan we een dagje naar Bert en Atie, die hebben iets leuks bedacht en zitten ons heel erg nieuwsgierig te maken.....
    Dag lieve schat tot chattens, mailens,bellens!!!!!!!

  • 18 Oktober 2004 - 09:54

    Annemargreet:

    Was al tijdje van plan je website te bezoeken. Is er nu van gekomen. Wat een leuke ervaringen, Hilda! Keep up the good work, Annemargreet

  • 18 Oktober 2004 - 12:30

    Frank:

    Hil, leuk dat je je site zo goed bijhoudt. Iknheb nog ff een pasfoto van je geplaatst en jij krijgt geen email meer wanneer iemand een berichtje plaatst. xxxxx

  • 18 Oktober 2004 - 13:04

    Nelleke En Tante Frieda:

    We bezoeken vandaag voor het eerst je website na een telefoongesprek met je moeder.

    Wat leuk om je belevenisen te lezen. Het maakt op ons erg veel indruk, dus laat staan bij jou.

    Veel plesier en groeten van ons uit Zalk.

  • 18 Oktober 2004 - 13:05

    Nelleke En Tante Frieda:

    We bezoeken vandaag voor het eerst je website na een telefoongesprek met je moeder.

    Wat leuk om je belevenisen te lezen. Het maakt op ons erg veel indruk, dus laat staan bij jou.

    Veel plezier en groeten van ons uit Zalk.

  • 18 Oktober 2004 - 13:06

    Nelleke En Tante Frieda:

    We bezoeken vandaag voor het eerst je website na een telefoongesprek met je moeder.

    Wat leuk om je belevenisen te lezen. Het maakt op ons erg veel indruk, dus laat staan bij jou.

    Veel plezier en groeten van ons uit Zalk.

  • 18 Oktober 2004 - 13:24

    Sonja:

    hai hil, gaaf verhaal van afgelopen vrijdag zeg, moet vast wel voldoening geven. nu zijn ger en natas bij jou, super, doe ze de groeten!

  • 18 Oktober 2004 - 13:40

    Frank:

    Hil, leuk dat je je site zo goed bijhoudt. Iknheb nog ff een pasfoto van je geplaatst en jij krijgt geen email meer wanneer iemand een berichtje plaatst. xxxxx

  • 18 Oktober 2004 - 19:12

    Tamara:

    Hey Hilda!!

    Wat geweldig om je verhalen te lezen! Ik krijg ook zoveel zin om te gaan...Wie weet over een paar weken!
    Heb er zin in! Groetjes aan Tally!

  • 19 Oktober 2004 - 08:20

    Trees.:

    Lieve Hilda
    Ging iets niet goed,dus proberen we het nog een keer.Wat een indrukwekkende belevenissen heb je daar en dat wij het allemaal mee kunnen volgen is natuurlijk prachtig.Ik ben er van overtuicht dat iedereen hier reuze trots op je is.Wij in ieder geval wel.Geniet er maar lekkker van, hier gaat alles goed.

  • 19 Oktober 2004 - 13:30

    Sarah:

    Bom Nossa cada aventura que vc tem eheh fico muito feliz que vc se esta dando bem por ai ... desculpe se por não ter respondido o teu e-mail eu realmete estou super ocupada ... e eu gosto de ter tempo pra responder os meus e-mails , mas eu mando esta menssagem pra te dizer aproveita muito esse teu estagio .. e toma uma Caipirinha por mim eheh beijos
    Veel plezier ...
    groetjes
    Sarah
    ps: acho que teu portugues agora dever estar 100% ahahha e por isso q e te mando esta menssagem em portugues ...

  • 19 Oktober 2004 - 13:36

    Sonjaaa:

    Hey Hilda! Laat ik ook es een berichie posten! Wat een gave verhalen zeg, Tia Hilda! Al die lieve kindjes, kunnen ze hier nog wat van leren geloof ik! Tjonge, denk dat jouw Portugees strax ongeveer 100x zo goed is als mijn Spaans na Spaans 2...maar Tia Hilda kan ik nog wel vertalen :-p
    Hey ik wes je nog heeeeeel veel plezier, je krijgt ook nog een groet van Dave en we zien je spannende verhalen weer tegemoet!!
    Adios, bisos Sonja

  • 19 Oktober 2004 - 16:24

    Gerhard & Natascha:

    Zo beste mensen! Wij zijn op dit moment ook in Fortaleza en zijn zwaar onder de indruk van de belevenissen en indrukken die Hilda beleefd hier in Brazilie. Morgen mogen wij `als uitzondering` mee de slopenwijken in om te kijken hoe de werkzaamheden van Hilda gaan. We hebben er ontzettend veel zin in.
    Hilda heeft het erg naar haar zin in Fortaleza en op haar plek!
    Dus van onze kant alle respect!

    Groetjes vanuit een zonnig en vooral warm (vandaag 38 graden) Fortaleza.

    Tudo Beim!

    Gerhard en Natascha

  • 05 November 2004 - 14:04

    Kim:

    Is ie er nou doorgekomen of heb ik wat fout gedaan? Ben echt de ubercompukneus van de eeuw. Nou ik hoor wel of je een berichtje vm krijgt hil, zo niet dan moet je het zeggen, probeer ik het opnieuw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 42256

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Chili

01 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Stage fortaleza

Landen bezocht: