werk aan de winkel - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Hilda Reeuwijk - WaarBenJij.nu werk aan de winkel - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Hilda Reeuwijk - WaarBenJij.nu

werk aan de winkel

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

12 Oktober 2004 | Brazilië, Fortaleza

DAg lieve allemaal,

Vandaag was het dan eindelijk zo ver, de sloppenwijken in en op naar de kinderen. Zoals ik al verteld had is het vandaag kinderen dag hier en we gaan met alle collega´s aan het werk en dat lijkt me erg leuk.
We waren vanochtend om zeven uur bij arca,we kregen een kleine breifing over de activiteiten en wat er verder allemaal ging gebeuren. Natuurlijk moest er ook een heleboel mee, maar gelukkig hadden een paar collega´s daar al voor gezorgd. De heleboel was ingepakt en we konden gaan. Tally en ik moesten gelijk al alleen bij eenonderdeel staan, terwijl wij er voor het eerst waren. We werden letterlijk in het diepe gegooid, maar het is wel een een uitdaging. Met alle bussen van arca ingepakt gingen we op pad, goed opletten, want wij moeten straks ook in de busjes rijden.
Ik denk dat het ongeveer een 15 rijden is vanaf arca naar de sloppenwijken. We kwamen aanrijden en je ziet gelijk allemaal vervallen huisjes, allemaal heel creatiefin elkaar gezet, maar ze zien er niet strek uit. En ja hoor de bus stopt en allemaal kinderen komen om de bus staan! Tijdens het uitstappen kijken al die lieve gezichtjes je aan en af toe durft er eentje je aan te raken. Als de eerste dat heeft gedaan, dan gaat een ander ook al snel naar je toe. Ik kreeg gelijk een klein kindje van een jaar of 2 in mijn handen gedrukt, van een meisje van een jaar of 6.
Luana neemt me mee naar de groep kinderen die ik moet lesgeven, het is een groep van ongeveer 20 kinderen. De leeftijd 6t\m7.
Luana stelt mij aan de kinderen voor en de kinderen zeggen om de beurt hun naam. Daarna gaan we in een kring staan en Luana vertelt over de activiteiten van die morgen. En natuurlijk ook hoeveel arcareal iedereen krijgt. Arcareals, is een munt van arca, kinderen krijgen een real wanneer ze zich goed hebben gedragen in de klas. Deze arcareals kunnen ze gebruiken om wat te kopen in de arca winkel of bij dit soort activiteiten. De kinderen snappen het maar al te goed, al helemaal dat ze prijzen kunnen winnen.
Daarna gaan de kinderen in een kring allemaal liedjes zingen, in het protugees natuurlijk. Ik vind het echt geweldig, want die kinderen doen allemaal mee! En ik ook natuurlijk, voor zover ik mee kan doen. We doen ook een heel leuk liedje, waarbij je om de beurt voor iemand moet staan, diegene kies je zelf uit. Vervolgens maak je wat bewegingen en dan omhels je hem of haar. Erg leuk en de kinderen kiezen mij ook uit echt leuk.
Nou de activiteiten gaan beginnen! Ik sta bij de activiteit, waarbij de kinderen over een rij pilonnen moet en in een hoepel gooien. De hoepels liggen in drie rijen, bij de eerste rij win je een snoepje, 2e rij een lolly en bij de 3e rij een lolly en snoepje.
De kinderen betalen per onderdeel 2 arcareal!
Ik vind het echt ontzettend leuk om met deze kinderen om te gaan en ik kan wel een beetje portugees met ze praten. Nou goed verder moet ik ze sturen, dat ze in een nette rij gaan staan en dat ze om de beurt mogen gooien. Natuurlijk zit de uitleg van het spel er ook nog bij, maar het gaat wel aardig. VErder kunnen de kinderen 2 uur lang van alles doen, bingo, hoepelgooien etc.
Ik heb enorm genoten en ik ga vanmiddag weer aan de slag. Ik heb er zin an, zoals dat gezegd wordt.
NAtuurlijk is echt lesgeven nog anders, maar ik vond het vanochtend ontzettend leuk.
Oja ze noemen me TIA HILDA! (tante hilda), dat doen ze bij iedereen!
Nou ik zal later nog vertellen hoe ik de middag heb gevonden.

Wel is het een sneu gezicht om te zien er mensen in zulke omstandigheden moeten leven. Het ziet eruit als een heel zwaar leven, omdat er per gezin ook ontzettend veel kinderen zijn. Alles wat ze hebben, en dat is al niet veel, moet gedeeld worden. Ik ben blij dat deze kinderen in ieder geval een soort van educatie krijgen, want anders was het bar en boos.
Nou oke tot later!
XXXXXXXhilda

  • 12 Oktober 2004 - 18:33

    Marieke V.:

    He Hil,

    Echt heel erg leuk om je verhalen te lezen. Super handig zo'n website. Als Gerhard bij jou is moet je zeker proberen even te laten zien met foto's waar je woont en werkt enzo. Hil veel plezier daar maar dat gaat volgens mij wel lukken.

    Doeg Marieke

    Ps: Het is heel koud aan het worden in Nederland. Zullen we ruilen ;-)

  • 12 Oktober 2004 - 18:36

    Frank:

    Wouw hil, ik ben echt trots op jou! Dit is echt goed werk! Het lijkt me gaaf om jou een keer aan het werk te zien. Ik spreek je vanavond lief.

    X

  • 12 Oktober 2004 - 19:36

    Anoukie:

    Heey Hilda!

    Echt supertof dat je dit doet!! En ook super veel succes!! Jullie huis is trouwens errug gezellig en we vermaken ons prima! alleen jammer dat jij er niet bent, maarja volgend jaar is er weer een nieuw jaar!=P Nou ik hoop dat je het daar Super gezellig hebt! en ik spreek je denk ik nog wel((via msn en webcam samen met Frank ofzo))
    D0eh0eeg kusjes + HugSs
    Anouk

    P.s:Jullie hebben echt veel (hele leuke) films zeg! als deze week weer naar huis ga heb ik ze zo onderhand allemaal wel gezien ;) Hahha!!

  • 12 Oktober 2004 - 22:11

    Gerhard:

    Hoi Hillie,

    Hier je broer vanuit Argentinië! Leuk je ervaringen te lezen Zie volgende week in Fortaleza.

    Tudo Beim,

    Ciao,

    Gerhard

  • 13 Oktober 2004 - 09:52

    Essie:

    Hey hilly
    Als ik die verhalen lees, probeer ik me je voor te stellen in die situatie en hoe jij het allemaal beleeft.. ik ben zo benieuwd.. lijkt me heel fantastisch! geniet ervan.
    Dikke kus S

  • 13 Oktober 2004 - 13:45

    Mario:

    Hey hil
    alles goed?
    Ik vind het echt leuk om je berichtjes te lezen en ben trots op je dat je dit soort dingen doet!

    ik hoor snel weer van je
    groetjes
    Kus marius

  • 13 Oktober 2004 - 15:04

    Ester S.:

    Hoi Hil,

    Wat lekker dat je het zo naar je zin hebt daar heel ver weg. Lees je berichten snel. Ik herken je verhalen wel. Wat een lekker gevoel hè dat je die kinderen kan helpen en laten genieten. Nog veel plezier en tot schrijfs!!

    Dikke Kus Es

  • 13 Oktober 2004 - 15:55

    Auke:

    Goede verhalen. Hoe is het in je gastgezin?

    Veel succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 73
Totaal aantal bezoekers 42233

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Chili

01 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Stage fortaleza

Landen bezocht: