Een nacht door gebracht in de sloppenwijk!! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Hilda Reeuwijk - WaarBenJij.nu Een nacht door gebracht in de sloppenwijk!! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Hilda Reeuwijk - WaarBenJij.nu

Een nacht door gebracht in de sloppenwijk!!

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

28 Januari 2005 | Brazilië, Brasilia

Lieve allemaal,

Bedankt weer voor alle leuke reacties.
Het gaat goed met mij hier in het verre Brazilië, in ieder geval naar omstandigheden goed!!!!!! Ik moet toch wel even slikken , want de tijd gaat sneller dan dat ik dacht. Het is vanaf nu echt geen twee weken meer, want dan zit ik al thuis……!! In het koude NL….!!!!BRRRRR

Ik heb een hele belevenis achter de rug.
DUS SUCCES MET LEZEN!!!!!
Ik heb namelijk een nacht doorgebracht in de sloppenwijk! Samen met Luana en Kelviane heb ik een nacht geslapen in het ARCAhuis, bij Alberto en zijn gezin.
Op woensdagmiddag was ik mee gegaan met alle docenten, die moesten daar lesgeven. De kinderen vonden het erg leuk dat ik er weer was, omdat ik natuurlijk al een beetje afscheid had genomen. Ze snapten het gelukkig wel en vonden het alleen maar leuk…..
Het was wel gek, want na het lesgeven gingen de anderen allemaal weer in de sportbus naar huis. En wij……………………………….bleven daar achter!!! Wel gek hoor!

Ik moet zeggen dat ik niet precies wist wat we daar gingen doen en wat de bedoeling van het alles was. Ik kreeg daar te horen dat we de donderdag nog de hele dag dingen gingen doen! Een verrassing als je er vanuit gaat dat je de volgende morgen wel weer thuis kan ontbijten enzo>….

Even een uitleg over het ARCA huis
Het ARCA huis bestaat uit drie verschillende gebouwen met daar omheen een grote muur. De ingangen zijn hekken met sloten, die alleen door de eigenaar geopend kunnen worden. Alberto is de bewaker van het ARCA huis, hij is een welgestelde man binnen de gemeenschap. Iedereen kent hem en hij kent iedereen.
Een van de gebouwen binnen het ARCA huis is zijn eigen huis, daar woont hij met zijn drie kinderen en vrouw. De vrouw doet ook heel veel, zij maakt namelijk altijd het eten voor de kinderen van het project. Wij sliepen dus in zijn huis.

Na dat iedereen weg was, hebben we onze slaapzakken en kleren in ons slaapkamertje gelegd. De kamer waar we in mochten slapen, was namelijk de woonkamer van Alberto en zijn gezin.
We hebben ons gewassen en even wat andere kleren aangetrokken. Toen zijn we met met Alberto en drie jongens van het 14+ project naar een supermarktje gelopen. We liepen dan dus wel echt door de sloppenwijk en dat is wel heel apart. Anders rij je daar altijd met de auto en nu loop je daar zomaar.
In de supermarkt hebben we wat eten gekocht namelijk, rijst, bonen, couscous, brood, water ezo. Ik moet zeggen dat het een pittig winkeltje was, maar niet echt fris ofzo.
Toen zijn we met de boodschappen weer terug gelopen naar het ARCA huis. De vrouw van Alberto ging toen wat eten voor ons klaar maken. We gingen brood eten met worstjes enzo… Kelviane heeft me nog iets heel simples maar wel lekker geleerd, namelijk een in boter gebakken broodje met mayonaise. Het gezin en de jongens die ons hielpen aten ook mee, het was heel gezellig.

Na het eten zijn we met een heleboel kinderen en Alberto naar een plein gelopen. Hier komen eigenlijk alle kinderen en jongeren in de avond naar toe.
De drie jongens waren ook weer mee, die lieten ons geen moment alleen. Echt super tof, dat gaf een heel veilig gevoel.
Op het plein doen de kinderen altijd spelletjes, dat is een van de redenen waarom wij naar die wijk waren gekomen. De kinderen legden ons allemaal spelletjes uit die zij altijd doen, op het plein of thuis.
De spelletjes die zij deden waren wel leuk, namelijk:
Blikkietrap niet met een bal, maar met een fles met zand. Die gooide iemand dan heel ver weg en dan ging iedereen zich verstoppen. Dan ging de zoeker iedereen zoeken, maar moest ook de fles in de gaten houden. De verstopte kinderen mogen de fles wegtrappen als ze de kans er toe krijgen, dan begint het spel opnieuw en mag iedereen de gepakt was zich weer verstoppen……
Verder viel het ons op dat er een heleboel spellen wel erg geweldadig waren. En dat ze heel agressief naar elkaar toe zijn, wat juist bij ARCA niet wordt geaccepteerd.
Voorbeeld: Iedereen stond in de vorm van een haag, dus twee rijen. En dan moeten er kinderen door die haag lopen, rennen beter gezegd. De kinderen in de haag mogen dan diegene slaan. Dan gaat het erom om zo snel mogelijk en zo min mogelijk geslagen aan de andere kant uit te komen.
Nou ja en zo zijn er nog veel meer van dat soort spelletjes, dat was echt een ervaring. De kinderen lokken elkaar telkens uit en ze zijn steeds tegen elkaar aan het strijden.

Op een gegeven moment kwam er een moeder van een meisje. Een van de zusjes was gevallen en had een tand door de lip, maar het viel wel mee. Die moeder werd heel boos op dat meisje en vertelde haar dat zij verantwoordelijk was voor ze etc. Toen gaf ze aan dat het meisje naar huis moest komen en als ze dat niet deed ze met een stokbrood oid geslagen werd. Nou echt, ik schrok ervan en ik vroeg aan een vriendinnetje of dat echt zo was. Die gaf aan dat die moeder dat vaker deed en dat het meisje er vaak van langs kreeg. Ik vroeg aan haar of die moeder dat bij alle kinderen deed, toen zij ze dat de moeder haar het vaakst sloeg.
Nou zeg, dan wordt je wel even wakker geschud. Echt niet normaal.

Om een uur of tien zijn we weer naar het ARCA huis gegaan en hebben daar nog even met Alberto en gezin wat gedronken.
Toen lagen we om een uur of half twaalf in bed, we lagen op een judomatje en in een slaapzak. De hele fam kwam in onze kamer slapen, ik denk vanwege veiligheid ofzo.
´s Nachts heb ik weinig uren gemaakt, maar ik was niet de enige. Alberto en zijn vrouw hadden ook heel weinig geslapen, vanwege het bewaken van het ARCA huis.
Echt pittg en ook wel sneu, ze werken de hele dag en dan ook nog de hele nacht onderweg. Natuurlijk blij dat ze er geld mee verdienen, maar wat een zwaar leven.
De hele nacht allemaal muggen, nou echt helemaal lek gestoken, in ieder geval mijn bovenlichaam.

De volgende ochtend had de vrouw van Alberto ontbijt voor nos klaar gemaakt. Namelijk couscous, popcorn, melk, koffie etc. Zij vonden het smullen geblazen, het was prima!!!
Toen hebben we wat rond gehangen bij het ARCA huis en later op de ochtend mee gedaan aan de percussieles.
Echt heel gaaf, wij mochten met de sambaballen aan de slag…!!!!!! Echt top!!!!!
De percussiegroep bestaat uit 12 leuke en gemotiveerde jongens, die onder leiding van MARCELLO de sterren van de hemel spelen en iedereen aan het dansen krijgen.
Zaterdag gaan we naar een optreden van de groep, weer een pre-carnaval feest!!

Na een heerlijke lunch, namelijk bonen, rijst , kip etc, zijn we de wijk in gegaan. Ik ging met Luana en twee jongens 14+ de huizen van de kinderen bezoeken, de groep 6t/m 7 jaar. Zodat Luana weet waar alle kinderen wonen en in welke omstadigheden ze leven. Het was heel erg leuk en we werden door een heleboel ouders met open armen ontvangen. Echt zo leuk en een hele ervaring zo door een wijk te lopen en bij mensen je zo welkom te voelen.
Onderweg zag ik overal in de electriciteitsdraden plastic hangen en ik dacht wat is dat toch. Toen ik dat aan een van de jongens vroeg lachtte hij en wees in de lucht. Ik keek omhoog en zag niets, maar na even zoeken zag ik het VLIEGERS!!!!!
Er waren kinderen met eigen gemaakte vliegers aan het spelen, echt heel leuk!!!!!!

Toen we alle huizen hadden gehad gingen we weer terug naar het ARCA huis!! Daar heb ik afscheid genomen van de kids en Alberto en fam en ben met een andere collega mee naar huis gereden. Wat een ervaring, ik heb gewoon in een sloppenwijk overnacht!!!!!!!!!!!!!
Dit zal ik nooit vergeten!!!!!!

Nou dit is wel even genoeg!!!!!!!
ATE A PROXIMA!!!!!!!!

Kusjes Hilda

  • 28 Januari 2005 - 15:44

    Je Vader:

    Lieve dochter. Voor dit soort ervaringen ben je naar Brazilie gegaan. Fijn, dat je dit ook nog even hebt meegmaakt voordat je vertrekt. Verder vind ik, dat ze daar wel erg veel pre-carnavals hebben. Hoe gaat het als carnaval voorbij is? Dan is er zeker telkens een post-carnaval om af te kicken?
    Overigens, we zien er naar uit, dat je weer bij ons in Alkmaar zult zijn.

  • 28 Januari 2005 - 16:22

    Essie:

    Wat een verhaal zeg. 10 feb. al weer naar huis. Wat gaat de tijd snel he!

    Dikke kus en geniet er nog even van!

  • 28 Januari 2005 - 18:31

    Frankie:

    Gaaf schat, ik ben blij dat je dit mocht meemaken en ik zag het helemaal voor me!
    xxxxx ate a proxima!!!!!!

  • 28 Januari 2005 - 20:57

    De Zuttjes.:

    Wat nog een belevenis zo op de val reep. Lief dat jullie dit nog mochten ervaren,dit draag je echt je hele leven mee. Geniet er nog maar lekker van.xxxx

  • 29 Januari 2005 - 16:24

    Frieda En Familie:

    Hallo Hilda
    Dat zal echt wel een indrukwekkende ervaring zijn.Op deze manier zie je hoe die kinderen gewoon leven! Dus die ouders zijn niet altijd pedagogisch bezig. De kinderen worden zo wel gehard!
    De tijd gaat snel voor jou
    We lezen het wel weer.Iedereen ziet naar je uit,als ik zo al die berichtjes lees!!!
    Hartelijke groeten van ons allen uit Zalk

  • 30 Januari 2005 - 19:34

    Gerhard:

    Heeeeeeeee Hil,

    Nog elf dagen en dan kom je alweer terug!! Geniet nog even van de laatste dagen met zon!!!

    Tot snel.

    Groeten,
    Gerhard.

  • 01 Februari 2005 - 09:25

    Natas:

    Hai Hil!!!

    Wat een belevenissen weer! Dat heb je toch allemaal toch weer meegemaakt. Ik zal je verhalen wel missen! Geniet er nog even met volle teugen van en zie je snel.

    Heel veel liefs Natas

  • 01 Februari 2005 - 09:48

    Sonja:

    Wat een verhaal zeg!
    Tot snel! Dikke kus uit een regenachtig Amsterdam

  • 01 Februari 2005 - 17:35

    Wallie Wallie!!!:

    Hey Hillie, wat een top ervaring zeg dat je bij alberto en fam geslapen heb echt heel mans van je en wat een belevenis he ik hoop dat je nog een leuke week tegemoet gaat en ik hoop je in nederland weer te spreken. Groetjes Walter

  • 02 Februari 2005 - 08:39

    Wallie Wallie:

    Nou daar ben ik dan weer. Het zou echt top zijn als je dat mee zou kunnen nemen. Bij het board hoort een Boardbag die weten de jongens wel te vinden er staat Prolimit op en is te lang voor het board. Ook ligt mijn trapeze er nog als je deze ook mee zou kunnen nemen zou top wezen nou de groetjes en hoop je snel te spreken.

  • 04 Februari 2005 - 09:29

    Gerhard:

    Heeeeee Hil!,

    Wij willen carnavals verhalen horen!!!

    groeten, Gerhard

  • 04 Februari 2005 - 10:48

    De Zuttjes.:

    Een hele fijne carnaval en tot volgende week.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 42126

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Chili

01 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Stage fortaleza

Landen bezocht: