een leuk weekend en een nieuwe week - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Hilda Reeuwijk - WaarBenJij.nu een leuk weekend en een nieuwe week - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Hilda Reeuwijk - WaarBenJij.nu

een leuk weekend en een nieuwe week

Door: hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

29 November 2004 | Brazilië, Fortaleza

Halo luitjes,

Nou zo te horen gaat het met alles en iedereen goed. Ik vind het fijn om af en toe ook wat mailtjes te krijgen van mensen. Het is dan even wat persoonlijker lezen. Ik moet zeggen dat ik ze niet allemaal kan beantwoorden, vanwege de drukte maar erg leuk!!!!!!!!!! BEdankt..haha. En natuurlijk vind ik het ook erg leuk om de berichten op mijn site te lezen, erg bedankt allemaal.

Zoals ik al zei ik had weer een heel leuk weekend. TJa!!HAHA
Ceara Music laat ik daar eens mee beginnen!! Erg leuk, het muziekfestival begon donderdag avond en wij waren ook van de partij. Eerst hebben we wat gedronken met collega´s bij ons cafetje!! Vlakbij Arca en het was weer een gezellig boel hoor!!! We hebben weer wat afgelachen ook erg leuk dat Walter, de kitesurf leraar, dit ook allemaal meemaakt!!!
Nou na veel geouwe............. zijn we met de taxi naar ceara music gegaan, Luana, Tally en ik. Erg leuk, maar ook wel erg druk. Ze hadden de wegen van en naar het festival afgesloten. Het festival was bij het Marine Park hotel, duurste hotel Fortaleza, en bij Mucuripe, de grote discotheek.!!! En het was echt giga groot met ontzettend veel mensen. Het is wel grappig, want het gaat er heel anders aan toe dan in Nederland. Voordat je dus bij het festival komt moet je eerst een stuk lopen, want alles is afgesloten, zelfs taxi´s komen niet verder. Maar terwijl je daar naar toe loopt zie je allemaal straatverkoop van warm eten tot aan de kaartjes voor ceara music aan toe. En echt ze staan niet netjes op een rij, nee allemaal kriskras door elkaar. Erg grappig, ze willen allemaal dat je wat van ze koopt. En echt ze staan er de hele nacht het begint van 5 uur in de middag tot 5 uur in de ochtend. Apart om het zo allemaal mee te maken.
Nou goed het festival zelf is erg leuk, we hadden het erg naar onze zin en we hebben wat rond gelopen en gedaan. Niet echt heel veel gedanst, omdat we natuurlijk al er laat waren en al een feestje achter de rug hadden. HAHA Nou goed toch vonden we het erg leuk.
De volgende dag hadden Tal en ik lekker vrij, we zijn toen naar,drie keer raden..........................................., Iguatemi gegaan haha.
We hebben daar natuurlijk een filmpje gepakt, krijg je er niet genoeg van zul je denken, maar nee. En we hebben heerlijk rond gehangen!!
Die avond gingen we uiteraard weer naar Ceara Music, dit keer met meer, namelijk Kelvini, Walter, Luana, Tally en ik. Het was erg gezellig, Tally en ik hebben er wat afgelachen. Namelijk heerlijk staan hossen en springen op muziek van sterren en bands, die wij absoluut niet kennen en nauwelijks verstaan!! Erg leuk en lache, de sfeer was erg leuk. We zijn eigenlijk overal en nergens geweest, ook naar Mucuripe, dat was erg leuk. Ze hadden daar wat verschillende dance muziek, namelijk met dj´s en dergelijke. Tal en ik vonden dat wel leuk, de andere personen niet, dus wij hebben even heerlijk lopen swingen!!! Erg veel lol gehad, om de mannen daar in die toco, man man man, nou ja. Erg gezellie. Op een gegeven moment de anderen maar weer opgezocht en hebben we nog wat rond gelopen enzo. Daarna was we het wel weer mooi geweest op naar huis. Walter bleef bij ons logeren anders moest hij weer helemaal naar de andere kant van Fortaleza, das niet gezellig en niet helemaal veilig.
Nou de volgende ochtend, echt de tijd vliegt he, lekker even uitgeslapen en alles even op zijn gemakkie. Hebben Luana en ik even boodschappen gedaan, tja voor ons camperen, met een groep van ARCA. Erg leuk, maar wel erg veel gekocht, vooral lekkere dingen!!! Nog even een heerlijk wijntje voor Tal en mij gekocht, want ik dacht dat hebben we wel verdiend.HAHAHA ACCCCCCHHHHMMMMMM
WAlter kwamen we daar tot onze verbazing ook tegen, samen met Wilkison, Kid en dodo. De surffanaten bij elkaar, ze waren namelijk die ochtend vroeg naar de Kitesurf Kampioenschappen gegaan bij Beachpark. Erg leuk, want Walter had daar wat bekenden zitten en ze kregen vippassen. Nou die gasten Wilkison, Dodo en Kid vonden het helemaal te gek erg leuk...>!!!!!!!!!!!
Oja en toen had Walter ook nog nieuwe slippers voor ze gekocht, namelijk echt havianas echt tof hoor.
Die gasten zijn helemaal in de wolken wel leuk!!HAHA
Nou goed om 1 uur oke, even wat latern, vanwege de boodschappen, haha, 1.30 uur bij ARCA.
Daar eerst alle boodschappen uitgeladen, dat was nog wel wat, maar we kregen wat hulp van de mannen. We moesten daar even wachten op Onno en Milca en toen konden we de Combibus inpakken en weg wezen.
We zijn naar het westen gereden, eerst nog even tanken en ijs halen voor de koelboxen, natuurlijk een lekker koud wijntje hahah!!!
Nou op daar gaan we, Tal en ik zaten lekker achter in de Combi en vermaakten ons wel.
We gingen naaaaaaaarrrrr TIABA, Tal en ik hebben er even over gedaan om op de naam te komen maar ja TAIBA.
Dat ligt tussen Laguainia en Combucu in!!!! Om even wat meer info te geven!!
Het is ongeveer een uur rijden vanaf Fortaleza city met de jeeps en de combi. Want er ging een hele groep mee en alle kitesurf materiaal ging ook nog eens mee.
Bij Taiba aangekomen was het even lastig, want we moesten naar een meer en tja die lag ergens tussen de duinen. Nou zijn die duinen daar nog al groot en bovendien het zijn er veel. HAHAHA dus dat was even vragen en daarna met gevoel maar ergens naar toe rijden. De combi lieten we achter bij een Pousada, een soort hotelletje, en we gingen met de jeeps naar het meer.
Helaas, jawel, ging dit niet zo gemakkelijk!!!&*%*%$*&$ Want we hebben een paar keer flink vast gezeten, ohojojjojoj. Zo vast dat de jeep nog voor en achteruit ging, ohoh!!! Nou graven, trekken duwen en de hele zooi, nou eindelijk hup met de andere jeep de jeep eruit getrokken. Dit betekende dat we niet meer met de jeep mee konden en maar moesten gaan lopen. Nou nou, dat is lekker met 35 graden in een soort woestijn, nou ja het is goed voor de heupen!!!
Nou na twee keer vast zitten zijn we dan eindelijk bij het meertje gekomen. En het zag er echt te gek mooi uit, namelijk het leek wel een oase......WWWWWWWWOOOOOOOOOWWWWWWHHHHHH!
Echt mooi, want er waren palmbomen en er lagen meerdere meertjes!!!! Snel een plekje opgezocht, eerst hadden we een mooie plek, maar er bleek een wespennest te zitten!!WHAAA wegwezen dus...!!!
MAar daarna hadden we dan ook wel een mooi plekje.... zie foto haha!
Snel alles uitgeladen en Onno ging nog een keer terug om de laatste spulletjes en Wilkison op te halen. Wij gingen door met orde scheppen, namelijk veel boodschappen en troep. Toen hebben we maar snel de tenten opgezet, want het was al wat laat. En het wordt hier in Brazil erg vroeg donker, om vijf uur begon het al te schemeren.
De tentjes, niet van hele goed kwaliteit, maar goed dat hoeft ook niet, opgezet en de spullen allemaal in de tent gedaan. Tal en ik hadden een heel knus tentje, namelijk behoorlijk klein!!!HAHAH
Nou goed toen wachten op het eten, de bbq en de kip!! HAHAH dat duurt hier even in Brazilie want alles op zijn gemakkie. Iedereen had honger maar het schoot niet echt op!!! Eindelijk na ander half uur was het eten dan klaar en konden we heerlijk eten. Wijntje erbij........eetsmakelijk.... nou zeker!!!!!HAHHA
We hebben heerlijk gezeten en gekletst met zijn allen.
Oja ik zal even vertellen wie er allemaal mee gingen!!
Tally, Luana, Onno, Milca, Zus van Milca, Dodo, Walter, Kid, Wilkison, Caio, verloofde van Caio, een nichtje, neefje van Milca + vriendinnetje en dan Hilda!!!!!!!!!!!!!
Nou leuk groeppie veel jongelui HAHAH en wat kleine kids erg leuk!!!
Het was eigenlijk een feestje in teken van de volle maan, nou die hebben we gezien ook. Erg mooi en super gaaf de maan zo vanachter de duinen omhoog zien gaan!!!! Erg leuk, helaas frank was er niet, want het was erg romantisch. Er werd nog een kampvuur gemaakt, al met al erg gezellig dus.
Iedereen was op een gegeven moment toch wel een beetje moe, dus slapen maar!!!!!!

Zondag tja al lekker vroeg op, ik werd namelijk de tent uitgebrand. Haha, Tal die sliep nog even lekker door!!!
Even rustig ontbeten, voornamelijk van het heerlijke fruit gegeten!! MMMMMMMMM
De jongens gingen op een gegeven moment kitesurfen, ook met nieuw materiaal, wat de stichting had gekregen. Uitproberen en alle kites even checken, Erg gaaf.
Walter wowh, nou die kan er wat van echt gaaf, het springen in de lucht en dan weer door gaan. Ik dacht dat wil ik ook proberen.
Gelukkig hadden ze ook een kleinere kite, eerst die maar eens. Ik mocht nog niet met boord, gewoon in het water liggen en het sturen een beetje onder controle krijgen. Walter had hem vast en zei oke nu jij, heb je hem!! JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA en weg was ik ging zo hup dwars door het water!!! Echt lache, wat een kracht zeg dat ding. Echt niet normaal. Nou goed opnieuw proberen!! Echt pittig, maar wel super gaaf. op een gegeven moment had ik het aardig door en kon twee keer heen en weer, maar daarna............................hahaha
Nou ik schoot door het water en toen was het gedaan. De touwen zaten gedraaid en ik wist niet hoe ik dat weer ongedaan kreeg. Walter haalde aan de andere kant van het meer op, met kite en al.....!!!!!!! Erg leuk, ik had graag nog een keer gewild, maar de wind nam toe en dat was wel erg moeilijk....!!!
Dan maar naar de mannen kijken en leren..............jammer maar ook erg leuk.
Verder lekker liggen zonnen en een wandeling gemaakt, naar een hele grote duin. Erg leuk, door de oase heen naar de duin gelopen samen met Tal. Onze voeten hebben heerlijk van de modderbaden kunnen genieten en echt ze zien er tien keer mooier en gezonder uit hahaha... Grapje, maar er lag er veel modder, dus dachten we dat we er best een kuuroord van konden maken. HAHA Nou ik denk dat je er bij had moeten zijn, hahaha, erg gezellig.
Vanaf de duin had je een heel mooi uitzicht over het plaatsje Taiba en zee, aan de andere kant kon je mooi uitkijken over de duinen, waar geen eind aan leek te komen.
Natuurlijk een mooi gezicht ons kamp dan beneden te zien en de kitesurfers op het meertje!!!!!!
HAHA
Om een uur of 6 zijn we weer richting Fortaleza gegaan. Alles opgeruimd en we zijn naar Taiba gelopen over de duinen met de zonsondergang achter ons, echt de moeite waard!!!!!!!!!!!!!!!
Nou goed, helaas moest ik erg nodig naar de toilet en de voorzieningen in de duinen waren niet je van het......!!!!!!!!! Dus we zijn nog even naar een pousada van een Nederlandse man geweest, kennis van Onno, om daar even gerbuik te maken van het toilet. Tal en ik lagen erg dubbel, want het lopen bevorderde het alles behoorlijk.........hahahah!!
Nou eindelijk om eeen uur of 7 waren we bij ARCA, gelukkig niet uitladen. De jongens zouden dat de volgende ochtend doen......!!!!! Beter!HAHA
Nou even naar North Shop met Tal en Walter, even wat eten en op naar huis.
Thuis gekomen nog even naar Frank gebeld, want mocht wel weer eens!!!!!!HAHA Hij komt al bijna en daar heb ik erg veel zin in. Hem alles te laten zien en hoe mijn bestaan hier is.HAHA
Eerst maar eens JAcobien en Tamara ontvangen erg leuk...........HAHA Spannend meiden, erg tof!!

Vandaag, maandag, weer een nieuwe week en weer op naar de toeristen!!!!!!!!! Erg grappig. Tal en ik zijn het al zo gewend, hup de Fusca, kever, ophalen bij ARCA en op naar de toeristen...!!!!!! We hebben dit keer veel inschrijvingen dus morgen weer gezellig voetballen.

Nou vanmiddag weer aan de slag gegaan met de kinderen. Ik vind het nog steeds geweldig en ik ben gek op de kids. VAndaag weer een simpel maar leuk spel met ze gedaan. Het zijn drukke kinderen, dus ze moeten niet te lang stil zitten!!! Het was onwijs heet vandaag, dus weer afzien, maar ik heb het ervoor over..HHAHAHA
En vandaag ook nog wat anders speciaals gedaan, namelijk met de Roberto de krottenwijk in geweest. Roberto is de man die met zijn gezin in de krottenwijk woont en waakt over het Arca huis!!!
Nu zijn er verbouwingen, het arcahuis wordt behoorlijk uitgebreid. Echt er komt een heel dans en muziek deel bij, met een speciale vloer. Echt gaaf, er komt ook een soort hospital bij, waar mensen geholpen kunnen worden. Erg goed, want er lopen wat zieke mensen rond. Roberto en zijn vrouw zorgen altijd voor het eten en het uitdelen van het water tijdens pauzes, echt ontzettend lieve mensen. Zij komen ook bij het arcahuis te wonen, er wordt voor hun een echt huis gebouwd. Met verschillende kamers echt voor hen ontzettend luxe, vooral in vergelijking tot de rest van de wijk. Op deze manier wordt het gezin geholpen en er past iemand op het grote arcahuis!!!
Nou goed wij zijn met hem de wijk ingegaan, hij kent de mensen en dat is dus erg veilig.
De weggetjes bestaan uit modder en er ligt ontzettend veel vuilnis in de wijken. Het stinkt op sommige plekken enorm, maar dat ben ik wel een beetje gewend. In Fortaleza heb je dat op meerdere plekken!
De huizen waar we in zijn geweest zijn echt onbeschrijfbaar. Zo klein en ze koken op een soort blik met daarin kolen, echt zo primitief. Een vrouw was in haar huisje coucous aan het maken en de baby lag in de hangmat. Het huisje bestond uit 1 kamer echt klein!! Zo apart!
Roberto vertelde ons over de matrialen van de huisjes, echt van alles, karton plastic, posters, noem maar op! Er was een jonge vent bezig zijn huisje te maken echt met klei, modder en water en nog iets anders, heel hard aan het werk. Overal zaten hele gezinnen buiten ze, niet aan het werk, maar buiten zitten en wat ´praten. We hebben nog wat huisjes bekeken, de een beter dan de ander, maar allemaal primitief!! Voor ons dan.......... niet voor te stellen!!
Roberto vertelde ons ook dat in de regenperiode het water aan de ene kant van de krottenwijk echt enorm hoog kan staan!!!
Zo hoog dat mensen elders in de wijk iets moeten huren of een ander onderkomen moeten zoeken. Apart hoor, echt heel hoog komt het water zeker tot je middel en soms nog hoger. Echt niet mogelijk om dan te blijven wonen en er wordt ook niet gelopen of iets. De stroming is zo krachtig dat zelfs met boten varen niet veel zin heeft!!!
Het is echt gevaarlijk, want zelfs electriciteit kasten en alles komt onder het water te staan.
Nou goed.....echt onvoorstelbaar!
Dit land blijft mij verbazen en wat een ander bestaan hebben mensen hier.
Ik ben ook bij een leerling thuis geweest best een goed huisje, maar als je hoort dat ze met zijn 8 wonen in twee kamers!!!! Nou ja..!! Ik heb er wel bij stil gestaan dat ik ook op deze manier had kunnen leven, dat is toch wel heel gek.......!!! Wat mag ik dan van geluk spreken, dat mij een beter leven is gegund. Want zo zie ik het!! Wij mogen zo blij zijn dat wij deel uit mogen maken van een leven in welvaart!! Echt, dat wordt hier telkens maar weer duidelijk gemaakt. Wat zit de wereld dan toch apart in elkaar. Ik kon er ook niet lang genoeg bij stil staan, want ik had het bij terugkeer gelijk al druk met de kinderen. Gelijk weer met beide benen op de grond en lesgeven. OHOh, erg leerzaam!!!
Nou goed morgen weer een dag, tja wel apart, maar het is zo.
Iedereen leeft hier door!!!! Niet te lang stil staan bij dingen, want....................!!! Ze hebben er soms ook geen tijd voor.

Morgen ga ik mee naar de voetbalschool, ik hoop wat fotos te kunnen maken!!! HAHA
Oja ik ga voetballen in de zaal met een meiden team, donderdag mijn eerste dag. Ik zal het wel laten weten!!!!!
HAHA

Nou wat een verhaal weer!!
Dikke kus hilda en ate a proxima vez!!!

  • 30 November 2004 - 07:46

    Je Vader:

    Lieve Hil. Voor het werk nog even je bericht gelezen. Volgens mij leef je wel in Brazil. Het wordt straks nog saai voor jou als je weer terug bent in ons rustige Nederland.

  • 30 November 2004 - 08:03

    Frank:

    Hoi Schat nu zie ik wat een enorm verhaal je gisteravond aan het typen was tijdens het chatten. Je maakt echt indrukwekkende dingen mee. Ik heb echt zin om jou daar te zien!
    xxxx

  • 30 November 2004 - 14:27

    Trees:

    Wat een belevenis weer en heerlijk voor ons dat wij het zo mee kunnen beleven.Goed hoor ga zo door en geniet er lekker van.xxxx

  • 30 November 2004 - 18:46

    Mam:

    Toppie Hil, wat een belevenissen! We hebben ook telefonisch contact gehad en even bijgekletst! Wanneer heb je weer eens tijd om te chatten en të ''web-cannnen ?""
    Knuffels enxxxxxxxxx!

  • 30 November 2004 - 19:59

    Marieke:

    Hee Hil!!!

    Gave foto's heb je weer gemaakt. Je hebt het gelukkig nog erg naar je zin en dat is leuk om te horen meid!
    Hou je taai! Ik ben trots op je hoor!
    Kussies!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 42118

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Chili

01 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Stage fortaleza

Landen bezocht: