Druk, maar leuk!!! - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Hilda Reeuwijk - WaarBenJij.nu Druk, maar leuk!!! - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Hilda Reeuwijk - WaarBenJij.nu

Druk, maar leuk!!!

Door: hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

17 November 2004 | Brazilië, Fortaleza

Beste luitjes,

Nou zeg het is vandaag al weer woensdag en dan ook nog bijna avond!!! De tijd vliegt om, ik kan het niet vergeten en moet het ook telkens weer even noemen!!!
Gisteren, dinsdag, hadden we in de ochtend lekker vrij, hahaha!!! BEn even met de topbus, dat zijn kleine busjes hier, naar Iguatemi gegaan. Het duurt ongeveer een half uur van ons huis naar Iguatemi, maar het is de moeite waard. Ik vind het heerlijk om in het busje te zitten en al kijkend door de stad te rijden. Er is zoveel te zien, echt ik geniet daar van!!!
Nog een engelstalig boek gekocht, want mijn tweede boek is ook al bijna uit!!! AHHA
Daarna een heerlijke zelf samengestelde salade gegeten...mmmmmmmmmm, heerlijk!!

In de middag om 15.30 hebben we altijd portugese les, ik was weer optijd bij ARCA om hier aan deel te nemen!!
Gisteravond ben ik na de les, met Tally naar een reisbureau gegaan. Daar hebben we wat info gevraagd wat betreft het reizen naar Fortaleza en naar eventuele andere bestemmingen. We zijn er wel achter gekomen, dat het bezoeken van Sao Paulo en Rio er waarschijnlijk in zit, in ieder geval niet voor mij! De prijzen zijn echt hoog en tja dat kan ik me niet verooloven!! Keuzes maken, zou mijn vader zeggen!!!hahaha Hij heeft gelijk!
We gaan even kijken welke andere mogelijkheden er nog zijn en laten het even op ons inwerken. We gaan in ieder geval naar Salvador, da is zekur!!!
Daarna zijn we naar de bioscoop gegaan om even lekker te ontspannen, maar helaas. De film was zo grappig en leuk, dat we ons constant moesten inspannen tijdens het lachen. Echt leuk, over twee negeroide agenten die undercover gingen als twee blanke meiden!!!!

Vandaag moesten we weer aan de slag, werk aan de winkel.
Samen met Christiana en mijn groep kids hadden we een leuke ochtend, alhoewel het wel erg warm was vandaag. Ik had een estaffette voorbereid en de kinderen vonden het erg leuk.
Ik ben vandaag ook met de eerste kinderen aan de slag gegaan met mijn testjes! Het ging erg goed en ik denk dat ik er wel vlot door heen ga komen!!! Gelukkig maar!!!

Oja, vandaag hebben we met mijn klasje een groepsfoto gemaakt. De foto krijgen de kinderen als kerstkaart mee naar huis met kerst!!! Echt leuk en ik heb nog wat andere foto´s kunnen schieten!!
Na de les, bij ARCA, vullen alle docenten een formulier in, een soort evaluatie!!
Christiana doen dat altijd samen, ik vind dat echt leuk en goed om terug te kijken op de les. Het gedrag van kinderen en alles wordt beschreven!!
Daarna ben ik met wat collega´s gaan eten bij een reastaurant in de buurt!! En ik moet zeggen dat ik in tijden niet zo lekker heb gegeten!! Namelijk voor 3,99 reals een warme maaltijd met rijst, kip, rundvleesje, groente en een soort kruimels van het een of ander. Al met al erg lekker, het vlees was goed gaar en ik heb heerlijk gesmuld.
En voor dat geld, nou ja........!!! Af en toe valt mijn mond hier open van verbazing!!

Vanmiddag gingen Tally en ik niet mee de favela´s in, maar gingen met onze portugese docent Thiago mee!! We gingen naar de colegio waar hij een paar keer in de week lesgeeft, de leeftijd van de kinderen van 12 jaar t/m 16 jaar!!
Hij geeft hier engelse les aan de kinderen en wij waren uitgenodigd. Erg leuk wij zouden zowel engels als portugees met ze praten!!

De kinderen gingen ons vragen stellen in het engels en wij moesten we dan ook in het engels beantwoorden. Het was erg grappig, want in het begin waren ze erg verlegen en niemand wist een vraag. Gelukkig was er een meisje die het ijs brak en daar kwamen de vragen. Het waren hele leuke vragen over hoe wij ons verblijf hier ervaren. Er was natuurlijk een vraag uit een jongenshoek of we al een vriendje hadden, erg grappig hahah!
Ook vroegen ze hoe het is om in Nederland te wonen en wat de namen van onze ouders waren.
Ook vroegen ze naar ons werk, waarom wij helemaal vanuit Nederland kwamen om hier stage te lopen in de favela´s. Dat vond ik een leuke vraag, want ik kan me voorstellen dat zij dat denken. Ik antwoordde dat ik het fijn vond dat ik hier stage kon lopen, omdat ik dan wat goeds deed voor deze mensen. NAtuurlijk vertelde ik ook dat ik zelf in Zuid-Amerika ben geboren en dat ik anders misschien wel in de zelfde situatie had geleefd. Ik wou graag Zuid-Amerika leren kennen en volgens mij is dit wel een hele mooie en directe manier.
Echt allemaal verschillende vragen dus!!

NA een hele boel engelse vragen was ging de beurt over naar Tally en mij. Wij moesten nu vragen aan de leerlingen stellen in het protugees!! Erg leuk, want zij hadden nog niet eerder een buitenlander portugees horen praten, gebrekkig portugees!! HAHAH nee ze vonden het wel erg leuk!!
Ik vroeg wat zij vonden van het feit dat wij helemaal vanuit Nederland kwamen om hier te werken met kinderen in de favela´s! Ze vonden het bewonderingswaardig, maar ook wel een beetje apart. Zij wisten zelf ook wel dat de mensen hier niks doen en dan komen er buitenlanders om met die mensen te werken en te helpen. Het was voor hen een eyeopener en ik denk dat dat harstikke goed is.
We vroegen ook naar andere dingen zoals welke muziek ze leuk vonden enzovoorts.
Erg leuk echt waar de interactie met deze studenten, zeker de moeite waard. Zij vonden het ook heel erg leuk en omhelsden en zoenden ons bij het verlaten van de les. Echt zo leuk!!!
Er was 1 jongen die bleef achter en die had een hele leuke vraag. Hij vroeg namelijk of hij ook iets kon betekenen voor de mensen in de krottenwijken met wie wij werkten. Of hij de stichting misschien een keer kon helpen, echt hoe geweldig. Hij zei dat hij ontzettend veel respect voor ons had, vanwege ons werk met de kinderen in de favela´s. En voor het feit dat wij helemaal vanuit NL kwamen om dat werk hier te verrichten.
Wij hebben het nummer van ARCA gegeven en gezegd dat hij misschien met kerst kon helpen. Natuurlijk hebben we hem door verwezen naar Onno of Milca voor toestemming en andere vragen. Echt een meelevende jongen en het gevoel dat je in ieder geval 1 iemand kan prikkelen. Echt te goed!!!

Nou ja, dus nu weer achter het internet geschoven en typen!!HAHAHA Even wat leesvoer geven voor de mensen in het koude Nederland!!!

Nou dikke kus van mij en weer bedankt voor de reacties.!!!!!

  • 17 November 2004 - 21:59

    Frankie:

    Hoi Schat, leuke foto's weer! Ik ben zo trots op je, nog maar heel even en dan kan ik je heel veel zoentjes geven

  • 17 November 2004 - 22:00

    Mario:

    Phatjes hil dat soort dingen tot Spreeks!
    X mario

  • 17 November 2004 - 22:10

    Gerhard,:

    Heeee Hil, ik zie tot mijn verbazing een aantal bekende kindergezichten op de foto's uit de favela waar wij met jou geweest zijn! Wat zijn het ook een pracht kinderen. Ik beleef alles weer opnieuw. Wat een ervaring is dat geweest zeg!! Nogmaals vet respect voor jou en Tally en natuurlijk de stichting; voor wat jullie daar allemaal voor goed en geweldig werk doen! Petje af!

    Groeten,
    Gerhard.

  • 18 November 2004 - 09:28

    Trees.:

    Wat een leuk verslag en wat goed van die ene jonge. Nou misschien als er een schaap over de dam is, ze kunnen zo ontzettend veel betekenen voor hun mede mens. Sucses verder en ga zo door. groetjes xxxx

  • 18 November 2004 - 15:53

    Tante Geurtje:

    Dag Hilda,
    Ik heb genoten van je verslag.
    Vooral de foto`s met je klasjes spraken me aan .

    Herinneringen!

    Ga zo door,ik zie met belangstelling uit naar je volgende mail.

    Veel liefs en succes,

    Tante Geurtje

  • 19 November 2004 - 09:35

    Marieke:

    Hee Hil!
    Wat maak jij toch veel mee daar! Ik zit hier bijna elke dag achter de computer om mijn werkstukken voor school te maken. Ben best jaloers op je hoor! en vooral op dat weer daar. Hier regent het al twee dagen non-stop. Geniet er nog maar lekker van daar!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 42122

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Chili

01 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Stage fortaleza

Landen bezocht: